1. YAZARLAR

  2. Mehmet PAKSU

  3. Şeytan inkâr edilebilir mi?
Mehmet PAKSU

Mehmet PAKSU

Yazarın Tüm Yazıları >

Şeytan inkâr edilebilir mi?

A+A-

"Bir arkadaşım var. 'Cin, şeytan, peri, dev gibi saçma konular. Bunlar sadece masallarda geçer.
Nesine inanacağım bu şeylerin?' Ben tam bir cevap veremedim. Siz ne dersiniz?" (Kayseri'den Hasan Çetin)
Şeytan bir cins isim dir. "Şeytan" azgın, azgınlıkta, şer ve kötülükte ileri gitmiş, kötü ve inatçı mânâsına gelir. Bunun için ruhani varlıkların dışında, başta insan olmak üzere, diğer gizli varlıklardan da şeytan gö revini yapanlar vardır.
"Şeytan" kelimesi, Kur'ân-ı Kerim'de 88 yerde geçer. Daha çok "insan şeytanları" ve "cin şeytanları" şeklinde söz edilir.
İnsan her ne kadar görünse de şeytanlığı görünmez, ancak fiil ve davranışlarıyla belli olur. Öyle ki, insan şeytanlarında bile şeytanlık gizli kalır. Bu şekilde "şeytan" özellikle görülmeyen ruhlara ve şer güçlere isim olmuştur.
Şeytan denince, bu türün babası olan, "İblis" akla gelir. Bu durumda şeytan özel bir isim olur.
"Şeytan" kelimesinin "kökü" olan "şeyt" kelimesi yanlış ve batıl manasına gelirken, "Şeytana" da uzak anlamında kul lanılan bir kelimedir.
***
Şeytanın varlığı birkaç açıdan bilinir.
Bir kere, insanlar arasında şeytanın görevini üstlenmiş kötü ve habis ruhlu kişiler olduğu gibi, habis ruhlu cinler de bulun ur. Eğer cinler insan kılığına girmiş olsalardı, bu habis ruhlu insanların aynısı olacaklardı. İnsan kılığın daki şeytanlar da beden elbiselerinden sıyrılsalardı birer cin şeytanına döneceklerdi.
Kaliteli bir şeyin bozulması kalitesiz bir şeyin bozulması gibi olmaz. Kaliteli bir şey bozulunca çok daha zararlı olur. Meselâ süt ve yoğurt bozulsa yenilir, fakat tereyağı bozulunca hiçbir şekilde yenmez, zehre keser.
Varlıkların en üstünü ve en kalitelisi olan in san bozulacak olsa, canavardan daha bozuk ve zararlı olur.
Öyle ki, kokuşmuş maddelerin kokusundan gı dasını alan haşere gibi ve zehirlemekten zevk alan yılan gibi, inkâr bataklığındaki insanlar da inkâr, dalalet ve günahlardan haz duyar, iftihar ederler, zulümden ve cinayetlerden lezzet alırlar, âdeta şeytan gibi olurlar.
Buna göre, insan şeytanları varsa, mutlaka cin şeytanları da vardır. Yani insanları yoldan çıkaran kötü insanlar mev cutsa ve bunlara insî şeytan deniyorsa; cinleri ve insanları yoldan çıkaran cin şeytanları da vardır. Cin şeytanlarının reisi ve başı da "İblis" adındaki büyük şeytandır.
Cin, peri, dev gibi varlıklar da birer ruhani varlıktır, sadece isimleri değişiktir. Her kültürde değişik isim alırlar. Zaten "cin" demek, görünmeyen varlık demektir.
***
Şeytan ruhani varlıktır. Meleklerin varlık delili şeytan ların da varlık delilidir. İnsanlık tarihi boyunca bütün hak dinler, melek ve şeytanın varlığını kabul etmiştir, hattâ ba tıl dinlerde bile şeytan inancı vardır.
Diğer taraftan, şeytanların görülmemesi, insan bedeninin onu görmeye uygun bir yapıda olmamasındandır. Var lığı kesin olan, fakat gözle görülmesi mümkün olmayan o kadar varlık var ki, bunlar sayıya gelmeyecek kadar çok tur.
Başta akıl, ruh, vicdan ve duygularımız olmak üzere, ültraviyole ışınlar, elektrik cereyanı, dalga boyları ve ben zeri birçok maddi ve manevi varlıkları görmek imkân dışı dır. Bunun için şeytan ve cinleri inkâr eden kişinin öncelikle kendi akıl ve ruhunun, vicdan ve duygularının varlığına inanmaması gerekir.

Bugün

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

YORUM KURALLARI: Risale Haber yayın politikasına uymayan;
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.