1. YAZARLAR

  2. Serhat NİSAN

  3. Kainatta Kemalat-II
Serhat NİSAN

Serhat NİSAN

Yazarın Tüm Yazıları >

Kainatta Kemalat-II

A+A-

Maddi ve manevi hayat menbaamız nurlarda hayatın işleyişine ilişkin yüzlerce terim geçer. Düzene ve kurallara ilişkin olanları nazara almaya çalıştık. Daha çok sonuç ve sorumluluk üreten kanuna ilişkin tanımlamalara sıraladık.

Konuya devam ediyoruz.

 

51-Kanun-u kerem                                52-Kanun-u külli      

53-Kanun-u letafet                               54-Kanun-u mahsus 

55-Kanun-u medeniyet                          56-Kanun-u meşiet  

57-Kanun-u mübareze                           58-Kanun-u müsabaka,

59-Kanun-u müsavat                           60-Kanun-u rabbani 

61-Kanun-u sarahat-i kur'aniye               62-Kanun-u semavi  

63-Kanun-u siyaset                              64-Kanun-u şer'i     

65-Kanun-u şeriat                                66-Kanun-u tabiiyye

67-Kanun-u teavün                              68-Kanun-u tekamül

69-Kanun-u tekemmül                           70-Kanun-u tenasül 

71-Kanun-u teşekkülat                          72-Kanun-u tevafuki

73-Kanun-u umumi                               74-Kaza kanunu      

75-Kur'anın kanunları,                            76-Medeni kanun,

77-Men-i iştirak kanunu,                        78-Mevadd-ı kanuniye,

79-Muttarid kanunlar ve kaideler,             80-Müsait kanunlar,

81-Müsavat kanunu,                             82-Nebeviye  kanunnamesi,

83-Nizamat-ı kainatın manevi kanunları,    84-Nizam-ı alemin kanunu,

85-Redd-i müdahale kanunu,                   86-Rezzakiyet kanunu,

87-Rububiyet kanunları,                         88-Sair ilimlerin kanunları,

89-Saltanat kanunları,                           89-Sarfın kaideleri,

90-Semavi kanunlar,                             91-Serbestiyet kanunu,

92-Şeriat-ı muhammediyenin kanunu,       93-Şüzuzat-ı kanuniye,

94-Taksimü'l-a'mal kanunu,                    95-Tanzimat kanunları,

96-Tedric kanunu,                                97-Teşrikül-mesai kanunu,

98-Tekemmül kanunu,                           99-Tenasül kanunu,

100-Ulum-u arabiyenin düsturları,            101-Usul-i din kanunları,

102-Vazı-ı kanunu                                103-Lastikli kanun 

 

Risale-i Nur’da buna benzer çok fazlaca terim  ve söz öbeği geçer. Bu şekilde liste uzayıp devam eder. Bunlar öylesine dile getirilmiş ifadeler değil! Tamamı bilerek, “teşrik’ul mesai” ve “taksimul a’mal” yani uzmanlaşma/branşlaşmaya dönük uygulama alanları. Bugün modern ilimlerdeki bilim dalları ayrımını örnek verebiliriz. Hepsinin kendisine özgü bir sahası var.

 

Buradaki “kanun” ifadesi hukuktur. Hukuk da kurala işaret etmektedir. Hukukun ve kanunun sosyal hayattaki görevine değinmektedir. Her alanda düzen ve güven havası kanunun uygulanmasına bağlıdır. Düzene ihtiyaç duyma ve bir arada yaşama ihtiyacı fıtrilikten gelmektedir. Hayatın sosyal bir düzen içinde akıp gitmesi kurallara ve bunların adaletli bir biçimde uygulanmasına bağlıdır. Bu suretle sosyal hayatta gelişen ilişkiler bir düzene sokulmuş olur.

 

Hukukun serbestiyet ve vicdan ölçüleri içerisinde herkese eşit bir şekilde uygulanması istikrarı getirir. Tersi uygulama ise sosyal düzensizliğe, memnuniyetsizliğe ve çatışmalara sebep olur.  Bediüzzaman Hazretlerinin  “meşru daire” diye çizdiği  mahrem ve genel alanda hukukun kastı, özgürlüklerin teminidir, yaşatılmadır. Kendi  nezih deyimiyle “lastik” gibi adamına ve belli bir tarafa göre eğildiğinde adına kanun adına kanunsuzluk ortaya çıkacaktır. Devamında Bediüzzaman hazretlerinin “Lastikli Kanun”  ifadesinin üzerinde duracağız.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

YORUM KURALLARI: Risale Haber yayın politikasına uymayan;
Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve BÜYÜK HARFLERLE yazılmış yorumlar
Adınız kısmına uygun olmayan ve saçma rumuzlar onaylanmamaktadır.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.